اخبار و اطلاعیه ها

یکشنبه 20 مهر 1393 برگزاری حلقه صالحین در دانشگاه پیام نور استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: حجت الاسلام قربانپور با اشاره به موضوع مورد بحث، آیه 34 سوره نساء در خصوص زنان نشوزه و زدن ایشان توسط همسران به توضیح و بیان این مطلب پرداخت.

ایشان بیان نمودند در روایات اسلامی زنان را ریحانه خوانده و مردان را قوامون علی النساء معرفی نموده است، در ادامه با طرح این سوال که آیا اسلام اجازه زدن خانم ها را صادر نموده یا خیر؟ به تشریح آیه پرداخته و به نکات زیر اشاره کردند:

1- خانواده بدون مسئولیت رها نشده و نمی شود؛

2- برای اعضا خانواده به صورت مجزا مسئولیت هایی تعریف شده است؛

3- در حالت عادی زنان سرپرست و مسئولیت خانه را به عهده نخواهند داشت؛

4- خداوند می فرماید: «الرجال و قوامون علی النساء» یعنی بر اساس قاعده خلقتی و ویژگی های جسمی و ... مسئولیت خانواده با مردان است اما بحث رئیس و مرئوس نیست بلکه جلوداری و مسئولیت امور خانواده را بر عهده داشتن مطرح است.

علت این واگذاری مسئولیت به جهت فضیلت هایی است که در جنسیت خاص مرد قرار دارد بوده و این نکته حائز اهمیت است که فضلیت انسانی در مرد و زن یکی است و تفاوت آن ها در این بعد در درجات تقوی است.( إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم)

در آیه مورد اشاره بحث مصداق ارشاد برای زنانی که صالح، با معاشرت نیکو(خوشرو، سازگار و ...) و در غیاب همسر حافظ منافع وی باشند نیست بلکه ویژه زنان ناشزه (به معنی سرکش از حدود) و طغیانگر از فرمان همسر خود می باشد.

وی افزود: آنچه واقع بینانه باید به آن توجه داشت این است که در خانواده توافق 100 درصدی وجود ندارد همیشه اختلافاتی هر چند ناچیز در خانواده وجود داشته اما توافق کمتر از 50 درصد نیز مطلوبیت زندگی را از بین خواهد برد.

حال اگر اختلافات همسران به نشوز زن کشیده شد قبل از دخالت دیگران:

الف- مرد باید شروع به موعظه نماید؛  

ب-  در ادامه مرد قدری همبستری را ترک کند تا زن دوری وی را احساس و به راه خیر باز گردد؛

ج- اگر با روشهای بالا نتیجه مطلوب حاصل نشد «وضربوهن» جایز است با شرایطی که طبق نظر اسلام اولأ موجب شکستن اعضا نشود، ثانیا سبب جراحت نگردد و ثالثا ایجاد کبودی در بدن زن ننماید. این محدودیت ها بدان معناست که مطالبه اسلام زدن زن نیست بلکه اصلاح روابط فی مابین همسران است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر