اخبار مراکز وواحدها
شنبه 29 آذر 1393 برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع رابطه اخلاق با سیاست در دانشگاه پیام نور واحد آشتیان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: زهره سادات وکیل، از اساتید حوزه و دانشگاه پیام نور آشتیان در کرسی آزاداندیشی که با موضوع رابطه اخلاق با سیاست در این واحد دانشگاهی برگزار شد، گفت: اخلاق و سیاست از مهم‏ترین مقولاتی است که بشر همواره در مسیر زندگی‏اش به آن محتاج بوده است . با کمی تعمق و غور در تاریخ بشر روشن می‏گردد که در ادوار مختلف ،فرمانروایان و حاکمان با این دو مقوله حیاتی به گونه‏ای متفاوت برخورد نموده‏اند به گونه‏ای که پیامدهای آن جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی گفت: بررسی جایگاه و نقش اخلاق در سیاست و تعامل این دو با یکدیگر یکی ازدغدغه‏های اصلی فلاسفه سیاسی و صاحبان اندیشه در طول تاریخ بوده است. مقوله اخلاق هم خاستگاه دینی دارد و هم متأثر از عرف، فرهنگ، تاریخ، طرز تلقیو سایر پدیده‏های اجتماعی می‏باشد، به طوری که در چنبره تاریخ این اصول، ارزش‏ها وهنجارهای پایدار، مقدس و صیقل یافته تا یک پارادایم و نمونه عالی و مقبول رفتارفردی و جمعی را شکل دهند .

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: بنابراین اخلاق هر جامعه برآیند و محصول تعاملأ موزه‏های دینی و باورهای اثبات شده در عرف است. حال وقتی مقوله اخلاق واردعرصه سیاست می‏شود مسأله صبغه دیگری پیدا نموده و بسیار پیچیده و تناقض‏آلودمی‏گردد، که این تناقض از خود مفهوم و ماهیت سیاست سرچشمه می‏گیرد .

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر