مراکز و واحدها
1402/6/21 سه‌شنبه
پذیرش سه مقاله عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه پیام نور استان مرکزی در مجلات علمی –پژوهشی رتبه الف، وزارت علوم تحقیقات و فناوری با رویکرد جدید قرآن پژوهی در حسابداری

.

دکتر ایمان زارع عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان مرکزی ، در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان مرکزی اظهار داشت: چندین سالی هست که رویکرد اسلامی در تحقیقات حسابداری مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و در این راستا بنا به ضرورت موضوع ایشان با نگرش قرآن پژوهی در حسابداری تحقیقاتش با رویکرد اسلامی در حوزه حسابداری را دنبال نمود. در این نگرش از اصول، مبانی و اعتقادات دینی با رویکردی فراساختاری با اتکا بر آیات قرآن کریم و روایات به موضوعات حسابداری پرداخته شده است.
دکتر زارع در ارتباط با 3 مقاله پذیرفته شده با این رویکرد جدید به صورت همزمان در مجلات رتبه الف وزارتین در یک ماه اخیر توضیحاتی در ادامه ارائه نمود:
مقاله " بررسی معادباوری بر کیفیت پاسخگویی در نظام حسابداری" در مجله وزارتین "حسابداری ارزشی و رفتاری" با رتبه الف
این پژوهش با تکیه بر تئوری ساخت‌یابی که رابطه دوسویه بین عاملیت و ساختار در تشکیل نظام های اجتماعی از جمله نظام حسابداری قائل است و با اولویت تلویحی برای عاملیت از منظر اسلام و با استناد به اصل معادباوری به عنوان یکی از اصول مهم دینی به تقویت کیفیت پاسخگویی در حسابداری به عنوان یکی از رسالت های مهم نظام حسابداری می‌پردازد. دکتر زارع اشاره کرد علیرغم توسعه ساختارهای حسابداری و استانداردگذاری‌های به‌روز حسابداری، این نظام در تحقق اهداف خود ناکام بوده که در پژوهش مذکور ریشه این ضعف و ناکامی بررسی شده و راهکارهای نظری و عملی ارائه گردیده که اجرایی نمودن آنها سبب شکوفایی نظام‌های اجتماعی از جمله کیفیت پاسخگویی در نظام حسابداری می‌گردد. 
مقاله "تأثیر باورهای دینی بر تردید حرفه‌ای و ارزیابی حسابرسان از خطر تحریف با اهمیت: رویکرد مراتب دین‌داری از منظر اسلام" در مجله وزارتین "دانش حسابداری" با رتبه الف
در این پژوهش با استناد به باورها و اعتقادات دینی با تاکید بر ایمان، تقوا و یقین و بررسی تاثیر این اعتقادات بر عملکرد حسابرسان، یافته‌ها نشان داد که اعتقادات دینی حسابرسان نقش بسزایی در کیفیت گزارش‌های حسابرسی دارد. ضرورت تاکید بر موضوع پژوهش زمانی مشهودتر می‌گردد که در کشورهای پیشرفته علیرغم تحولات علمی در حوزه حسابرسی همچنان تقلبات در گزارشات حسابرسی به چشم می‌خورد و بعضا رسوایی‌های مالی بزرگ به بار آمده، بنابراین پژوهش حاضر با رویکرد قرآن پژوهی در تحقیقات اسلامی با تاکید بر عوامل ایمان، تقوا و یقین رمز موفقیت حسابرسان در جوامع دینی و غیردینی را آشکار می‌سازد.
مقاله "تبیین کیفیت افشاء با محوریت تئوری ساخت یابی از منظر اسلام" در مجله وزارتین "پژوهش‌های تجربی حسابداری" با رتبه الف
این پژوهش در نظام حسابداری با اولویت افشاء اطلاعات نسبت به تعهدات و مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی در چارچوب مفید بودن اطلاعات برای تصمیم گیری و همچنین سودمند و اخلاقی بودن سیستم حسابداری طبق مولفه های استنتاج شده از آیات و روایات، مدلی نو و جامع برای کیفیت افشاء در گزارشگری مالی ارائه می دهد. نتایج این پژوهش تاثیر بسزایی در کارایی بازار سرمایه به عنوان یکی از معضلات اصلی بازار سرمایه و رفع مخاطرات اخلاقی در گزارشگری مالی خواهد داشت.
دکتر زارع اشاره کردند علیرغم اینکه پژوهش های حوزه اسلامی بیشتر برای جوامع اسلامی نسخه می‌گردد ایشان با محوریتی موضوعات خود را پیش برده که با استناد به راهگشا بودن دستورات اسلام و قرآن برای کل بشریت، شمولیت آن برای جوامع اسلامی و غیراسلامی تجویز می گردد. همچنین قابل ذکر است که دکتر زارع با نگرش مدنظر، به رفع محدودیت‌ها و انتقادات وارد بر نظریه ساخت‌یابی، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نظریه های اجتماعی در تحقیقات حسابداری،  با استناد به آیات قرآن و احادیثی از امام صادق (ع) پرداخته و موفق به ثبت نظریه ساخت‌یابی تعدیل شده با تحول اخلاقی در سال 1401 بنام خود شد که توسعه مبانی نظری تحقیقات حسابداری را به دنبال خواهد داشت.
در پایان دکتر زارع اظهار داشت امیدوارم که پژوهشگران جوامع اسلامی در همه علوم از ظرفیت بیکران و پرفیض قرآن کریم در جهت رشد و اعتلای علوم در جوامع بشری استفاده نموده و با این اقدام علمی و استوار حداقل وظیفه دینی خود در برابر ساحت مقدس کلام الله را ادا نموده باشیم و به این طریق پاسخ دندان‌شکن به هتاکان و جاهلان عصر مدرن داده باشیم.
   

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر